Callcentrum



Een callcenter is een organisatie of afdeling die verantwoordelijk is voor het afhandelen van telefoongesprekken met operators die speciaal zijn opgeleid om klanten of andere bellers te beantwoorden. Het is mogelijk om onderscheid te maken tussen inkomende en uitgaande gesprekken, twee specifieke taken die ook unieke kwaliteiten vereisen. Wat is een callcenter en wat doen callcentermedewerkers?

Wat is een callcenter?

Wanneer een klant een product koopt en er vragen over heeft, kan de klant het callcenter bellen. Andere namen zijn helpdesk of klantenservice. De telefoniste probeert het probleem telefonisch op te lossen. Dit kan een specifiek antwoord zijn, of bijvoorbeeld verwijzen naar een andere persoon. Grote bedrijven en organisaties kunnen hiervoor hun eigen afdelingen opzetten, maar ook commerciƫle callcenters die externe klanten kunnen bedienen.

Er zijn veel mogelijkheden voor externe klantenservice, zoals het inhuren van een telefoniste (parttime) en betalen per gesprek. 

Wat doen callcentermedewerkers?

Er zijn twee soorten medewerkers: inkomend en uitgaand. Als mensen de servicedesk bellen om vragen te stellen, spreken we van inbound, en als medewerkers zelf aanbiedingen doen aan (potentiƫle) klanten, spreken we van outbound. In beide gevallen gebruikt de operator meestal een computer met software waarin standaard vragen en antwoorden direct kunnen worden opgeroepen. Een brede kennis van het onderwerp is niet altijd nodig. Als het gaat om uitgaande gesprekken, moet de telefoniste ook verkooppersoneel hebben. In alle gevallen moeten deze medewerkers over een grote veerkracht beschikken.


We zijn altijd opzoek naar callcentermedewerkers. Wilt u werken in callcenter? Neem dan contact met ons op via formulier.