Wat is een call agent
Wat doen callcentermedewerkers (of: helpdeskmedewerkers)?
Callcentermedewerkers zijn mensen die telefonisch de wensen van
de klanten beantwoorden en producten proberen te verkopen. Je zit vaak achter
je computer en praat met klanten via headsets. Er is een inkomende
callcentermedewerker en een uitgaande callcentermedewerker. De inkomende
callcentermedewerker is de persoon die de oproep beantwoordt, meestal de klant
in kwestie. Inkomende callcentermedewerkers worden ook wel
servicedeskmedewerkers genoemd. Dit zijn meestal vragen over een specifiek
product, zoals het gebruik ervan of het wijzigen van instellingen. Mensen
kunnen ook bellen om te klagen. Als het product niet werkt zoals verwacht, moet
u ook mogelijke alternatieven kunnen voorstellen. Informatie over klanten is te
vinden in het computersysteem.
Als medewerker van een uitgaand callcenter kun je mensen
thuis bellen en proberen producten aan hen te verkopen of bestellingen binnen
te halen. Zowel inkomende als uitgaande callcentermedewerkers kunnen informatie
verstrekken over het bedrijf, de producten en/of diensten. Nadat het product of
de dienst is verkocht, moet alles worden geregistreerd in het computersysteem.
De vragen die u beantwoordt of de producten die u verkoopt,
verschillen van bedrijf tot bedrijf. Je kunt werken voor een webwinkel, een
energiemaatschappij of een verzekeringsmaatschappij, of je kunt werken voor een
overheidsinstantie. Als het technische zaken zijn die te maken hebben met het
gebruik van een bepaald apparaat, dan is het handig als je een technische
achtergrond hebt.
Als callcentermedewerker ken je het bedrijf waarvoor je
werkt en de producten die het bedrijf verkoopt. Je bent vertegenwoordiger van
dit bedrijf en werkt hard om zijn reputatie te behouden. Daarnaast ben je
spontaan, kun je goed luisteren, maar heb je ook een goede overtuigingskracht.
Je spreekt duidelijk en kunt goed argumenteren. Je kunt jezelf en producten en
diensten goed presenteren. Daarnaast beschik je over doorzettingsvermogen en
een positieve en geduldige instelling. Je gebruikt een computersysteem om te
werken, dus het is erg handig om iets over computers te weten.
Hoe word ik een callcentermedewerker?
U hoeft geen opleiding te volgen om callcentermedewerker te
worden. Natuurlijk moet je meestal een interne cursus volgen, waar je de
principes en producten van het bedrijf leert, hoe je bepaalde dingen
registreert met een computersysteem en je ook leert over verkoopstrategieën. Je
moet vloeiend Nederlands kunnen spreken, spreek je ook vloeiend Engels, Frans
of Duits dan is dat natuurlijk een pré. Callcentermedewerkers zijn eigenlijk
altijd nodig, wat vooral handig is voor studenten.
Als je wilt groeien in een callcenter, moet je meestal een
opleiding volgen om een bepaalde functie te krijgen. U kunt dan de supervisor
of manager van het callcenterpersoneelsteam worden.