Personeelsadministratie taken
Personeelsadministratieve taken
Vanaf het moment dat u besluit een medewerker in dienst te nemen, neemt de administratieve last enorm toe. Zo moet u bijvoorbeeld verzekeringen voor nieuwe medewerkers afsluiten, premies en loonheffingen afdragen aan de Belastingdienst, risicochecklists en -beoordelingen (RI&E) ontwikkelen, personeelsdossiers aanleggen en natuurlijk het salarisbeheer inrichten en onderhouden.
Onderdelen en taak personeelsbeheer:
Arbeidsovereenkomsten, loonovereenkomsten,
pensioenregelingen.
Salarisbeheer
Salarisbeheer (of salarisbeheer) is wettelijk vastgelegd
en vormt de kern van het personeelsbeheer. Dit onderdeel wordt meestal eerst
uitbesteed. Dit beheer omvat onder meer loonbetaling, loonaangifte en betaling
van loonheffingen aan de belastingdienst. Bovendien maken het bijhouden van
vakanties, ziekteverlofrapporten en onkostenvergoedingen meestal deel uit van
het salarisbeheer.
Personeelsmanagement: uitbesteden of niet?
Het is belangrijk om de juistheid en correctheid van het salarisbeheer te behouden, omdat een kleine fout kan leiden tot grote financiële en persoonlijke gevolgen. Denk aan de grote hoeveelheid naheffingsaanslagen van de Belastingdienst, of werknemers die hun loon niet op tijd hebben betaald.
Meestal nemen boekhouders of administratiekantoren de
taken van het salarisbeheer op zich. Ze hebben gespecialiseerde software om
processen te automatiseren en de belastingdienst eenvoudig toegang te geven tot
het beheer. De kosten van outsourcing bedragen doorgaans tientallen euro's per
medewerker per maand.
Daarom wordt het MKB in de meeste gevallen aanbevolen om het salarisbeheer uit te besteden: het is efficiënter, tijdbesparend en maakt minder fouten, en u hoeft zich meestal geen zorgen te maken over de kosten. Op het gebied van taken die te maken hebben met personeelsmanagement is het echter van groot belang om een betrouwbare en betrouwbare managementpartner te hebben die over voldoende interne expertise beschikt.
Voor veel andere afdelingen van de nieuw opgerichte afdeling
personeelsbeheer is het antwoord op de vraag "uitbesteden of zelf
doen?" niet zo duidelijk. Voor kleine bedrijven met slechts één of twee
medewerkers kan het uit kostenoverwegingen of 'kortsluitingen' verstandig zijn
om (gedeeltelijk) het personeelsbeheer zelf te voeren. Denk aan taken als het
onderhouden en bijwerken van arbeidsovereenkomsten, functiebeschrijvingen en
verzuimregistratie.
Geïntegreerd personeelsbeheer
Het personeelsbeheer, salarisbeheer, aangifte en boekhouding
van veel organisaties zijn geïntegreerd in één systeem. Dit zorgt voor meer
efficiëntie en een beter overzicht, en dus meer inzicht en controle over de
organisatie.